4 Feb 2013

SoAlNya ... HaTi Ku HaTiMu......


Suatu ketika dulu... abah juga sma macam korang...struggle belajar, stress ngan kehidupan, serabai ja rasa... tapi bab blajar kene belajar bukan dah terpaksa rela.. terpaksa  sebenarnya.. mana taknya.. anak sulung pengorbanan dituntut hati tauhid jaa. tawakkal sudakkan jugak study.. siksa manapun.. iktikad dalam hati..

anak muda.. darah muda... panas jaa.. meluap2 bila itu tak kena ini tak kene.. huishh kekadang rasa kita boeh tentang satu dunia.. revolusi kot.. perkataan transformasi tak pernah wujud masa tu... apa yang menarikya adalah.. suasana masa study.. kisah orang muda yang baru2 berkenalan ngan mambang... cerita mambang ni ramai yang suka... antara perkataan sinonim ngan mambang adalah, marka, awek, girl frend, gf, cikaro, sarkek, gewei, teman wanita ( mak aii formalnya).. ntah apa lagi... hehe..cerita ni menarik kerana pada penghujungnya ada 2 kemungkinan ja..kisah sedih atau gembira... kebelakangan ni abah nengok anak2 abah agak gawat ngan marka marki nii... amboih bukan main.. berpacaran..yelah... anak2 muda.. yang dulunya muka bapak brutal.. sembang kia nak gaduh ja.. laniii... pakai facial dah baju kemas..wangii plak tu... aikkkk hampa buang tebiat ka?? hahaha... dulu kalau nak lepak kat kafe tu payah laa.. lepak pun ngan geng sesama jantina.. la niii pantang lepa ada ja kat kafe... aiiiiiiiii..... bukan apa marka lalu satgi tak dan tengok.. hahaha... tak pa2 .. bukan salah pun...dalam pada kita berpacaran tu.. beberapa perkara perlu diingat... ye lah abahnya nak  ingatkan soalnya hati.... hati ni.. punca segala2nya baik atau buruk... abah nak cerita tentang insiden yang pernah terjadi pada sorang teman.. diaorang ni berkawan dari zaman sekolah lagi .. sekolah asrama penuh kat selatan tanaha air (abah pun sekolah tu jugak) dah bercouple ni dari form 2 agaknya sampailah form 5, sambung pulak kat matrik... sambung lagi kat U... punyalah bahagianya... ke hulu .. ke hilir .. hah engkau tak dak orang lain dah dua orang tu ja.. tapi bagus .tak sombong negurja rakan2 lain.. tapi ntah kat mana silapnya.. kusangka hujan sampai ke petang rupanya hujan ditengah hari.. rak-rak rummmmm.... masuk tahun ke empat (final year) putus ditengah jalan....maka, timbullah pelbagai spekulasi..ginilah gitulah.. kawan ni gitulah kawanni ginilah..


gosip amboihhh ...pedas... tapi bila dapat bercakap dengan teman nii.. rupanya.. baru tahu... soalnya hati... apa taknya..hanggggg... bayangkan hampir 8-9 tahun sama2 .. dah tak kenal orang lain..dua2 tu jaa... siang malam pagi petang study mandi dok dunia depa.... nak jadik cerita... pada suatu hari....maka, teman wanitanya telah berbual ngan sorang lelaki...lelaki ni pulak pandailah bercerita.. pot pet2.. awak bayangkan dunia awak sebelumni tertutup... bila dunia dah terbuka... maka, kagumlah si wanita ni dengan lelaki ini..... apa jadi.... sukalah.. kalau sebelumni asyik makan nasik ngan ikan kering ja... tetiba dapat ikan keli bakar ngan sambal kicap plak.... haaaa abissss....
mudah kan... soalnya hatii...

.Moralnya.... abah nak turunkan beberapa perkara... buat anak2 abah yang muda2 belaka.. pertamanya, jangan mengharap...kita berkawan seikhlas mungkin.. katakanlah pada hati.. wahai hati aku ni berkawan dengan si dia seikhlas hatiku.. aku meghormati dia sebagaimana aku menghormati diriku.. peliharalah diri baik2 jangan sampai terikut hasutan si syaitan...kita ada landasan, kalau dia menolak diri ini.. tidak mengapa kerana aku mungkin bertemu yang lebih baik dari dirinya.. pujuklah wahai hati... hati sentiasa tabah.. hati sentiasa terbuka.. berlapang dadalah .. kerana pepatah melayu yang indah takkan lari gung dikejar..pada abahnya, jangan mengongkong diri, jangan mengongkong orang lain... abah pasti anak2 juga tidak mahu dikongkong stress weihhh.. serabut lagi ada.. kerana ia akan menyebabkan tekanan kepad diri dan kepada orang lain... dan yang paling penting.... ingatlah kita berkawan kerana Allah.. jujur dan ikhlas....

Buat semua... jaga diri baik2... kalau nak gebang lagi .. haa.. sudi2kanlah bertandang ke laman abah.. call je.. banyak cerita.... :-)

P/s: ketika abah sedang abihkan ayat terakhir dalam coretan blogni... satu jemaah tabligh berziarah ke rumah abah.. jemaah dari Kuantan dari jauh datang menyampaika ilmu dan seruan... Alhamdulillah.. tazkirahnya sama.. Soalnya Hati..... dalam konteks keimanan terjhadap Allah.. alhamdulillah..

Abah tetap sayangkan anak-anaknya... ikhlas..


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Followers

Abah & Mimie...

Daisypath Anniversary tickers